Shake Drake

We arrived in front of cape Horn around 9;30am. The wind was moderate from the Northwest 20 to 25 knots. We sailed closer to take some pictures, but after 15 minutes some rain squalls arrived, so we bore away and set a course directly for the Antarctic peninsula.

Once we were well in the Drake, the wind rose to 33 knots with gusts up to 40 knots! The sea was strong to very strong, with waves of 4 to 5 meters. It was also a crossed sea, meaning waves are coming from different directions. It is clear that this is due to the storms that blew here the last five days. Frankly speaking, I don’t need any stronger conditions. I don’t remember that I had such a sea during my last crossing 11 years ago. The Drake well deserves its nickname: Shake Drake.

We reduced the mainsail to just a very small area and rolled the genoa completely leaving only the staysail forward. Luis and Tomas steered for a couple of hours to relieve the autopilot.

We realized that there is a strong current in the Drake of between 3 to 3,5 knots! The Pacific ocean is slightly higher, there is a natural flow into the Atlantic ocean. This forces us to correct our course by 20 degrees.

Around 2 pm, the wind subsided somewhat, it was still 20 to 25 knots, we opened a little more mainsail and unfurled the genoa a bit in order to have more power in the waves.

We are moving at a very good clip. We are always above 9 knots and regularly above 10 knots, with some peaks at 11 knots. If we can hold this pace we should arrive by Saturday night.

This Thursday was quite nice with a generous sun. However, the temperature of the water is going down quickly, 9 degrees now.

At 6 pm, the wind has diminished yet a bit more to around 20 knots and I unfurled the genoa completely. Cristian took the wheel for half an hour to learn the technique.

Spirits are good onboard, however, the sea condition made that the crew prefers to remain to lie down. Larissa doesn’t like these conditions, while Tatiana is moving about the boat as if nothing was the matter. I left the girls off-watch during the crossing. We are taking turns every 2 hours during the night between Tomas, Luis, and myself. Cristian has the watch from 6 to 8 am when the sun is already up. We just passed the latitude of 58° South, at these latitudes the nights are very short and not very dark. It is 3 am as I write these lines and I can see a clear glow to the south, like in a Magritte painting.

The repair on the inflatable gasket has diminished the air leak a bit but we will need to do a better repair once we are at anchor.

After dinner, I opened the surprise box from Marleen. It has become a tradition now, Marleen has the extreme kindness to prepare a surprise package before each major crossing and I open it only after at least 24 hours at sea. What a joy to discover in the middle of the ocean some familiar and new products from home. All vegan of course. Some Belgian chocolate, various spreads to put on crackers at cocktail time and there are even two boxes of Faux Gras this time. Thank you, my love!

—————————————————

Nous sommes donc arrivés en face du Cap Horn vers 9h30. Le vent était modéré du Nord Ouest 20 à 25 noeuds, On s’est rapproché un peu pour prendre des photos, mais des grains arrivant, on a abattu et mis le cap direct sur la péninsule antarctique.

Une fois bien entrés dans le Drake, le vent est monté à 33 noeuds avec des pointes à 40! De plus, la mer était forte à très forte, avec des creux de 4 à 5 mètres.

C’est aussi une mer croisée, c’à-d avec des vagues qui viennent de plusieurs directions.  Il est clair que c’est le restant des tempêtes qui ont soufflé pendant les derniers jours ici. Comme conditions, il n’en faut pas plus pour moi. Je ne me souviens pas en tout cas d’avoir eu une mer pareille lors de ma traversée il y a 11 ans. Le Drake cette fois-ci mérite bien son surnom de: Shake Drake!

Nous avons donc bien réduit la grand’ voile à juste un petit bout de toile qui sort du mat, enroulé complètement le génois et laissé uniquement la trinquette. Luis et Tomas ont barré pendant plusieurs heures pour soulager le pilote.

Nous nous sommes rendus compte d’un fort courant d’Ouest dans le Drake d’environ 3 à 3,5 noeuds! Le Pacifique étant très légèrement plus haut, il se déverse dans l’océan Atlantique. Cela nous oblige à corriger notre cap de 20 degrés.

Vers 14h, le vent diminuait un peu, il est encore entre 25 et 27 noeuds mais nous avons ouvert un peu plus la GV et déroulé un peu de génois pour avoir de la puissance dans les vagues.

Nous avançons à de très bonnes vitesses. Nous sommes toujours au dessus de 9 noeuds et régulièrement au dessus de 10, avec des pointes à 11 noeuds. Si on peut garder ce rythme on devrait arriver samedi en fin de soirée.

La journée fut belle avec pas mal de soleil. La température de l’eau baisse vite cependant.

Vers 18h, le vent ayant baissé autour de 20 noeuds, j’ai déroulé tout le génois. Cristian a aussi pris la barre pour apprendre les ficelles du métier 😉

A bord l’ambiance est bonne, cependant la condition de la mer fait que l’équipage préfère rester plutôt couché. Larissa n’aime pas trop ces conditions, tandis que Tatiana bouge à bord comme si de rien n’était. J’ai laissé les filles hors quart pour la traversée; nous nous relayons la nuit chacun deux heures entre Tomas, Luis et moi. Cristian lui a le quart de 6h à 8h du matin, quand le soleil est déjà levé. Nous venons de passer le 58è parallèle, il faut dire qu’à ces latitudes la nuit est très courte et pas très noire. Il est 3h du matin à l’heure oµ j’écris ces lignes et c’est déjà le crépuscule, on voit une belle clarté vers le Sud, tel un tableau de Magritte.

La réparation du joint a un peu diminué la fuite d’air, mais il faudra faire une meilleure réparation dès qu’on sera à l’ancre.

Après le diner ce soir, j’ai ouvert le paquet surprise de Marleen. C’est devenu une tradition maintenant, Marleen à l’extrême gentillesse de me préparer un paquet surprise avant chaque traversée et je ne l’ouvre qu’après 24h en mer. Quel bonheur de retrouver en plein milieu de l’océan des produits familiers et nouveaux de chez nous, vegan bien entendu. Il y du chocolat belge, différentes mousses à mettre sur des biscuits pour l’apéro et même deux boites de faux gras! Merci mon amour!